۱۳۸۷ آذر ۲۵, دوشنبه

چند نكته درمورد انتشار اوراق قرضه یک میلیارد یورویی توسط بانك مركزی ایران

در خبرها آمده كه ایران قرار است اوراق قرضه ارزی منتشر كند. در اینجا با توجه به اطلاعیه روابط عمومی بانك مركزی تنها به ذكر چند نكته درباره اطلاعات مندرج در اطلاعیه می‌پردازیم:
- اولین نكته كه مهم‌ترین نكته نیز هست، به لزوم انتشار اوراق قرضه ارزی در این برهه از زمان برمی گردد. در شرایطی كه به علت افزایش فوق‌العاده قیمت نفت، كشور باید به شكوفایی می‌رسید و مثل عربستان ساختارهای اقتصادی را اصلاح و یا لااقل تورم را مهار می كرد، دولت چه نیازی به قرض دارد؟ مگر حساب ذخیره ارزی نباید سيصد میلیارد دلار موجودی داشته باشد و مگر قرار نبود از محل همین موجودی به خریداران وام ارزی داده شود تا وابستگی به بانك‌های خارجی و بهره‌های آن‌ها كم شود؟ چه اتفاقی افتاده كه ما خود نیازمند وام شده‌ایم؟! دلیلش همان چیزی‌ست كه به شوخی "غبارروبی صندوق ذخیره ارزی توسط احمدی‌نژاد" خوانده می‌شود. واقعیت این است كه رییس دولت نهم نه تنها موجودی سیصد میلیارد دلاری حساب ذخیره را خالی كرده، بلكه حالا كه دیگر به علت پایین آمدن بهای نفت پولی به صندوق وارد نمی‌شود، قصد دارد از جیب آیندگان هم خرج كند و ماموریتش را با بدهكاركردن كشور كامل كند! دولت نهم حتی نگذاشت فاصله چندانی بین اوراق قرضه قبلی صادرشده توسط كامرزبانك كه اوایل تابستان امسال بازپرداختش به‌پایان رسید، بیفتد و بعد از چندماه و درحالی‌كه دیگر فردی مثل دكتر مظاهری را رودررو ندارد كه خزانه را شش قفله كند، چشم به سرمایه دولت بعدی دوخته تا هرچه زودتر پیش‌خورش كند!
- اوراق قرضه قرار است به سه ارز یورو، ین و درهم امارات منتشر شود. درمورد دو ارز اول بحثی نیست: اروپا و ژاپن قطب‌های بزرگ اقتصاد جهان هستند و انتشار اوراق به ارز آن‌ها هیچ اشكالی ندارد. اما این وسط درهم امارات از كجا آمده؟ همین چند روز پیش بود كه دولت امارات در پاسخ به تبریك رئیس جمهور به مناسبت روز ملی امارات، پاسخ تندی داده و ایران را با لحن بدی اشغالگر خوانده بود. این رابطه یك طرفه و سراسر تحقیر تاكجا می خواهد ادامه داشته باشد؟
- اوراق قرار است با سود بین بانكی (Interbank) به علاوه حاشیه سود بانكی (Margin) سه درصد منتشر شود. با توجه به نرخ بین‌بانكی مثلا شش ماهه یورو، این یعنی شش وسی صدم درصد سود ۳+۳.۳! این سود جذابیت زیادی برای خرید ایجاد می‌كند. اما درعین حال تحقیرآمیز است. در واقع حاشیه سود اصلا برای كشورهایی به نرخ سود بانكی اضافه می‌شوند كه ریسك بالایی دارند و ریسك بالا یعنی سه درصد بهره اضافی. این سه درصد به روشنی نشان می‌دهد كه وضعیت اقتصادی و طبعا سیاسی ایران برخلاف ادعاهای دولت، بسیار بد است و برای جبران ریسك باید بهره بالایی به خریدار اوراق پرداخت شود. درواقع اثر تحریم‌ها كه همواره دولت آن‌ها هیچ می‌شمارد و كاغذپاره‌شان می‌پنداشت، با این بهره اضافی خودش را نشان می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats