۱۳۸۷ دی ۲۰, جمعه

فصل پنجم سریال Lost از 21 ژانویه شروع می‌شود: یک روز بعد از شروع ریاست جمهوری اوباما!

فقط دو هفته دیگر مانده! فصل پنجم سریال Lost از چهارشنبه 21ژانویه شروع می‌شود. درست است که سریال 24 و کاندیدای سیاهپوست ریاست‌جمهوری آن،دیوید پالمر، بیشتر شبیه قصه اوباماست، اما این بار دست تقدیر براین است که فصل پنجم سریال Lost از 21 ژانویه یعنی یک روز بعد از ریاست جمهوری اوباما آغاز شود. شاید هم نزدیکی مضمون پنهان سریال با جامعه امروز آمریکا، پیاپی بودن این روزها را توجیه کند. باید دید آیا مثل فصل‌های قبل، این سریال یک روز پس از پخش از شبکه آمریکایی Abc از روز پنج‌شنبه قابل دانلود خواهد بود و از روز جمعه می‌شود با زیرنویس فارسی گیرش آورد یا امسال داستان متفاوت است؟! آیا امسال هم دانلود یک گیگابایتی با کیفیت HD امکان‌پذیر خواهد بود؟ گفته‌ می‌شود با پخش دو فصل پنجم و ششم، این سریال در سال 2010 به‌پایان می‌رسد.
اما بحث در مورد جذابیت‌های ‌Lost بسیار است: آیا جذابیت بازیگرانش سبب جلب بینندگان شده است یا قصه پرکششی دارد؟ آیا قصه سریال همان داستان رابینسون کروزوئه (دانیل دفو) است که در جزیره‌ای دورافتاده تنها ماند و زندگی جدیدی برای خودش ساخت؟ یا شاید قصه علمی مثلث برموداست که در دهه 1970 از جذاب‌ترین سوژه‌های علمی-تخیلی بود. خصوصا که دارمای ‌ Lost بی‌شباهت به املای برمودا نیست. برمودا جزیره‌ای بود که گفته می‌شد به دلیل امواج مغناطیسی سبب سقوط هواپیماها و ناپدید شدن‌شان می‌شد!
اما اقبال Lost بین خانواده‌های ایرانی‌ها چگونه توجیه‌پذیر است؟ چه شده است که خانواده‌های ایرانی به‌جای سریال‌های ایرانی صداوسیما ترجیح‌داده‌اند برای اولین بار پس از انقلاب به تماشای یک سریال جذاب خارجی از طریق پخش‌کننده های DvD بنشینند؟ بی‌شک مضمون عرفانی سریال در این میان نقشی اساسی دارد. معماهایی مثل آن دود سیاه مرگبار که هرگز حل نمی‌شوند و یا شخصیت‌ مردگانی مثل جاکوب یا پدر جک و جان تنها با نگاه عرفانی قابل توجیهند؛ نگاهی که البته با عقاید جامعه خرافاتی آمریکا هم پهلو می‌زند! اما جزیره می‌تواند زندگی پس از مرگ هم باشد: جایی که همه دردها مداوا می‌شود و آدم‌های بد هم می‌توانند فارغ از گذشته‌شان دور از پلیس، کارهای ناپسند خود را جبران کنند.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

great...!

ناشناس گفت...

با سلام

من یکی از خوانندگان وبلاگتون هستم و پستاتونو همیشه می خونم. وبلاگ خوبی دارین.
فقط می خواستم در مورد این پست بگم که معماهای داستان، "تنها" با نگاه عرفانی قابل توجیه نیستند. میشه از فیزیک در این مورد استفاده کرد که از قضا همه معماهای داستان رو میشه باهاش توجیه کرد و وارد مسایل عرفانی یا متافیزیکی هم نشد (شواهد و شخصیت های سریال هم ظن فیزیکی بودن معماها رو بیشتر از متافیزیکی بودنشون تایید می کنه، مثل دانیل فارادی که یک فیزیک دانه و روی سفر در زمان تحقیق می کنه، اختلاف زمانی رویدادهای روی کشتی و روی جزیره، سفر دزموند در زمان و ...). البته با شما موافقم که گرایش خیلی از مردم به خاطر "برداشت" عرفانی از این معماها و حلشونه (شایدم چون طبیعتا از فیزیک به خصوص نظریه ی نسبیت عام و نظریه کوانتومی زیاد نمی دونند)

با آرزوی موفقیت

ناشناس گفت...

salam
mibakhshi man kheili be seriale LOST alaghe mandam. mikham bebinam
mishe mostaghim az mahvare didesh? age mishe etelaate kamel dar
moredesh miakham. che kanali. che mahvarei. poolie ya na.
va dar zemn mikham bebinam in noskhe haii ke miado az koja mishe
gereft. ham bi zirnevisesho ham ba zirnevisesh ham noskhe 1 GIG ba
keifiate HD. etelaate kamel lotfan.
mamnoon misham komak koni.
montazeram
heyroonam!

نگارنده گفت...

دوست عزیز سیامک،
متشکر از نظرت. خیر. ظاهرا از ایران تماشای این سریال ممکن نیست.

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats