۱۳۸۷ آذر ۲۴, یکشنبه

چرا تحریف رسانه‌ای در ایران همه‌گیر شده است؟

سانسور خبری در ایران پس از انقلاب البته چیز جدیدی نیست. سال‌هاست که در شبکه‌های صداوسیما و مطبوعات حکومتی از آتش و خون و بدبختی در دنیای غرب و به‌ویژه آمریکا می‌شنویم، درحالی‌که از ایران همیشه خبرهای خوب و بهشت‌گونه منتشر می‌شود. اما تحریف و تکه تکه نقل کردن خبرها در دنیای امروز و با وجود اینترنت دیگر خیلی مضحک و ساده‌لوحانه به‌نظر می‌رسد.

ماجرا از آن‌جا شروع شد که چندماه قبل در یک سایت درجه‌بندی بدترین دیکتاتورها را دیدم که نفر اولش ازکره‌شمالی و دوم از سودان بودند. از کشورمان هم رهبر نفرهفتم لیست بود. خانه که رفتم در کمال تعجب دیدم ۲۰.۳۰ درحال خواندن خبر است. فکر کردم کودتایی چیزی شده! ولی دیدم از نفر ششم پرید به نفر هشتم و تا دهم را هم خواند. داشتم شاخ می‌آوردم! تحریف خبر به همین سادگی؟

ماجرا داشت ازخاطرم می‌رفت که هفته قبل دو مورد عجیب در روزنامه همشهری دیدم که به لطف دوستان و روشنگری‌شان هردو تحریف بودند. مورد اول خبری در صفحه آخر روزنامه همشهری یعنی بخش "گشتی در دنیای خبرها" با این عنوان بود که "مادری در پکن چنان از شدت علاقه فرزندش را بوسید که گوشش کر شد." درحالی‌که اصل خبر این بود: "دختری در شانگهای چنان دوست پسرش را بوسید که گوشش کر شد. " مورد دوم مصاحبه مفصل همشهری با فرد شارلاتانی بود که خودش را مسعود مولوی، رقیب بیل گیتس معرفی کرده و ادعا کرده بود با اختراع روباتیکش آمریکا و روسیه را در مسابقات جهانی شکست داده است. هرچند که در این مورد دوم به‌نظر می‌رسد بیش از آن‌که قصد تحریف درمیان باشد، مصاحبه‌کننده ذوق‌زده شده باشد، سوء‌استفاده همشهری از این خبر واقعا جای تامل دارد.

به این فکر می‌کردم که این تحریف‌ها احتمالا بعد از آمدن معاون حسین شریعتمداری در کیهان یعنی حسین انتظامی، به همشهری شکل گرفته که...در روزنامه اعتماد تحریف مشابهی را دیدم!در خبر اعتماد فهرست رشوه‌پردازترین کشورهای جهان منتشر شده، اما بازهم ایران از متن خبر حذف شده. درحالی که ایران رده ۱۴۱ را در این جدول دارد که بین ۱۸۰ کشور یک فاجعه است. خبر روزنامه اعتماد با زرنگی خاصی تنظیم شده. به‌طوری که خبر دو بخش مجزا آمده که در اولی نوشته شده اسامی مربوط به فقط  ۲۲ کشور است درحالی‌که در خبردوم که درست زیر خبر اول آمده، از۱۸۰ کشور یاد شده است!
در این رویکرد جدید به خبرنویسی بی‌تردید دروغگویی دولت نهم بی‌تاثیر نیست. وقتی دو سال طول می کشد تا بعد از فریاد کرکننده مردم، رییس دولت تازه قبول کند تورم در کشور وجود دارد، از رسانه‌های دیگر چه انتظاری می‌رود؟

۲ نظر:

ناشناس گفت...

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF_%D9%85%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C

نگارنده گفت...

جالبه که صفحه مسعود مولوی از ویکی پدیا حذف شده. متشکرم دوست عزیز

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats