۱۳۸۸ فروردین ۲۳, یکشنبه

آیا رئیس‌جمهور می تواند گشت ارشاد را تعطیل كند؟

این روزها بعد از صحبت‌های میرحسین موسوی درمورد تعطیل كردن گشت ارشاد و تكرار آن توسط مهدی كروبی – كه قاعدتا نمی‌توانست چنین شعار تبلیغاتی جالبی بگذرد! – می‌شنویم كه نیروی انتظامی كه ادعا كرده كه رئیس‌جمهور نمی‌تواند گشت ارشاد را تعطیل كند و بعضی سایت‌ها این جمله را با عبارت در اختیار رئیس‌جمهور نیست یا "قانونا نمی‌تواند" همراه كرده‌اند. اما واقعیت ماجرا چیست؟
طبق قانون فرماندهی نیروی انتظامی را مثل دیگر ارگان‌های نظامی كشور، رهبری به‌عهده دارد. اما می‌تواند اختیاراتش در این مورد را به دیگران تفویض اختیار كند. این كار را تا دولت خاتمی رهبری درمورد ارتش و نیروی انتظامی انجام داده بود و ریاست نیروی انتظامی به وزیركشور تفویض اختیار شده بود. اما با كار عبدالله نوری در وزارت كشور، او هرگز برای دریافت مسئولیت نیروی انتظامی درخواست تفویض اختیار به خود را نكرد. شاید هم گمان می‌برد این درخواست با پاسخ منفی مواجه شود. اما این كار دلیل دیگری هم داشت كه وقتی نیروی انتظامی به موسوی لاری واگذار شد و ماجرای كوی دانشگاه پیش آمد، معلوم شد. درواقع نوری نمی‌خواست نیرویی را به او واگذار كرده باشند كه تحت فرمانش نباشد و مثل ماجرای كوی دانشگاه هرچه بخواهد در سركوب دانشجویان انجام بدهد اما چنین وانمود كند كه مقصر دولت خاتمی بوده است كه جوان‌ها را به دم تیغ سپرده و رها كرده است!
پس نیروی انتظامی - كه سال هاست در اختیار جناح راست است - می‌تواند در اختیار دولت باشد و درعمل هم تابع آن باشد، به‌شرطی كه بزرگان چنین طلب كنند. چنان‌كه در دولت احمدی‌نژاد نیروی انتظامی دستورات او را اجرا می‌كند و یك بار وقتی او خواست از خلاء اطلاعاتی مردم استفاده كند و خود را جدا از گشت‌های آزاردهنده نیروی انتظامی بخواند، فرماندهان این نیرو اعلام كردند كه دستورات خود را از احمدی‌نژاد دریافت كرده‌اند و نمی‌دانند چرا او خود را به نا‌آگاهی می‌زند! اما اگر نیروی انتظامی‌ نخواهد چنین كند و به‌طور رسمی یا عملا دراختیار دولت بعدی نباشد – كه در صورت پیروزی اصلاح طلبان این امر بعید نمی‌نماید - مسلم است كه تعطیلی گشت ارشاد به رویایی شبیه خواهد بود كه هرگز به‌وقوع نخواهد پیوست.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats