دومين قسمت فيلم پرفروش اخراجي ها هم مثل قسمت اول با بودجه دولتي ساخته مي شود. اينطور که پيداست بازهم مرکز سينماي مستند و تجربي پا پيش گذاشته تا به جاي ساخت فيلم هاي کوتاه، نيمه بلند و مستند فيلمسازان نيمه حرفه اي برروي فيلمي از سينماي بدنه با گيشه اي تضمين شده سرمايه گذاري کند. دو سال قبل وقتي قسمت اول اخراجي ها در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و معلوم شد فيلم از بودجه مرکز سينماي مستند و تجربي ساخته شده فرياد فيلمسازان درآمد. آنها گله داشتند که چرا وقتي طي سال براي ساخت طرح هايشان به اين مرکز رفته بودند جواب شنيدند که بودجه تمام شد؛ در حالي که تمام اين مدت بودجه اي بيش از هفتصدميليون تومان در اختيار مسعودده نمکي قرار گرفته بود تا اولين فيلم اولش را بسازد. پاسخ محمد آفريده در جواب به پرسش آنها اين بود که قرار است از اين پس مرکز علاوه بر فيلم هاي مستند و تجربي برروي فيلم هاي اول هم سرمايه گذاري کند. اما نکته جالب درباره اين توجيه آفريده اين بود که اخراجي ها اولين و آخرين فيلم اولي بود که بودجه اش به تمامي توسط مرکز سينماي مستند و تجربي تامين شد! هيچ کس هم پاسخگوي اين حرکت غيرمنصفانه نشد و جواب نداد که چطور دلشان آمد بودجه اي را که براي کارهاي جوانان مستعد تهراني و شهرستاني و شهري و روستايي درنظر گرفته شده بود خرج فيلمي کنند که جا پاي ابتذال فيلمفارسي ها گذاشته بود. تا جايي که صداوسيما براي پخشش تحت فشار قرار گرفت و بارها به رغم اعلام قبلي حاضر به پخش اخراجي ها نشد تا سرانجام لابلاي فيلمهاي نوروزي فيلم را به نمايش گذاشت. نکته ديگر در مورد اخراجي ها ساخت فيلمي مستند و توزيع آن در سطح شهر بود با نام اخراجي ها2! ماجرا از اين قرار بود که يک جوان مستندساز بعد از نمايش فيلم اخراجي ها دوربين به دست به سراغ خانواده شخصيت اول فيلم، مجيد سوزوکي رفته بود و نظرشان را درباره فيلم و شخصيت مجيد واقعي پرسيده بود. خانواده او هم نارضايتي کامل خود را از فيلم و شخصيت مجيد سوزوکي که به شکل يک لمپن به تصويرکشيده شده بود ابراز کردند. برخلاف ماجراي سريال شهريار ساخته کمال تبريزي که برنامه 20.30 به جاي دختر معترض شهريار با پسر موافقش مصاحبه کرد و نوشت " ابراز رضايت خانواده شهريار از سريال شهريار"، در فيلم اخراجي ها2 همه اعضاي خانواده مجيد سوزوکي واقعا از فيلم اخراجي ها دلخورند. حالا هم که قرار است اخراجي هاي2 واقعي به کارگرداني مسعود ده نمکي ساخته شود باز بايد منتظر بدل آن و اظهارنظر خانوادهمجيد سوزوکي بود.
مدير مرکز سينماي مستند و تجربي در پاسخ به اعتراض ها در مورد سرمايه گذاري برروي فيلم اخراجي ها به اين نکته هم اشاره کرده بود که" مرکز هميشه نبايد ضرر بدهد، بگذاريد گاهي هم با سرمايه گذاري برروي يک فيلم سود کند! " اين استدلال براي مرکزي که اصلا از بودجه وزارت ارشاد مي چرخد و اساسا سازماني غيرانتفاعي است مضحک به نظر مي رسد. جالب است بدانيد مرکز سينماي مستند و تجربي در حال سرمايه گذاري برروي فيلم هايي از کشورهاي ديگر هم هست که بوسني و کشورهاي آفريقايي هم جزء آنهاست!
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر