۱۳۸۷ اسفند ۳۰, جمعه

خاتمی كنار كشید و بزرگ ماند

خاتمی انصراف داد و این انصراف به‌معانی مختلفی تعبیر شد. او خواست عدم علاقه همیشگی‌ خود به قدرت و دردسرهایش را نشان بدهد و بگوید كه نامزدی برای انتخابات ارزش كنار زدن دوستان و همفكرانش را ندارد. خاتمی وقتی دید كه دو نامزد دیگر اصلاح‌طلب با جدیت بسیار و حتی كله‌شقی خاصی وارد میدان شده‌اند و هیچ‌یك حاضر به همكاری با دیگری نیست، عاقلانه كنار كشید تا جبهه اصلاحات بیش از این متضرر نشود و رای‌ها لااقل به‌جای شكسته شدن بین سه نفر، بین دو تن شكسته شود. او كه دور دوم ریاست جمهوری را با گریه تلخ و نارضایتی و فقط به اصرار دیگران پذیرفته بود تا با رای ركوردشكن مردم از او و خدماتش قدردانی شود، این بار با رویی گشاده صحنه را ترك كرد.

خاتمی طی هشت سال ریاست جمهوری خود علاوه بر بازگرداندن احترام ازدست رفته مردم ایران، اقدامات عملی زیادی برای بهبود معیشت مردم انجام داد. طی اين مدت حقوق و مزایای عده زیادی از كارمندان دولت خیلی بی‌سروصدا دوبرابر شد، تورمی كه در دولت سازندگی به حدود چهل درصد رسيده بود، در دولت خاتمی با آرامشی مثال‌زدنی و با سیاست های فرد آگاهی همچون دكتر نوربخش به حدود دوازده درصد رسید. در زمینه سیاست خارجی، شرایط اخذ ویزا برای ایرانیان تسهیل شد و خارجی‌ها احترام بی‌سابقه‌ای به ایرانی و ایران گذاشتند. در همین دوران بود كه حمله به عراق صورت گرفت و به عقیده بسیاری از كارشناسان سیاست خارجی، اگر دولت نهم در راس كار بود، بی‌تردید به جای صدام و اطرافیانش هم‌اكنون كسان دیگری بالای چوبه دار رفته بودند. همان زمان بود كه خاتمی جایی گفته بود: " من كشور را از حمله قطعی حفظ كردم، حالا ببینم شما چه می‌كنید! "

شورای شهر و روستا به‌عنوان نهادهایی مدنی كه سال‌ها غیبت‌شان در جمهوزی اسلامی به طول انجامیده بود، در دوران خاتمی شكل گرفتند و با رای مردم شروع به‌كار كردند. بزرگ‌ترین بحران ممكن در درون یك دولت را كه توطئه قتل های زنجیره‌ای بود، خاتمی با مهارت خاصی پشت سرگذاشت و نشان داد به حرف مشاوران باتجربه‌اش ایمان دارد. به‌جرات می‌توان گفت در هردولت دیگری در جمهوری اسلامی، این فتنه با سرپوشانی و نادیده گرفتن، رفع و رجوع می‌شد و فقط خاتمی بود كه باوجود نام‌های بزرگ پشت ماجرا نگذاشت خون قربانیان این واقعه پایمال شود.

حال كه خاتمی رفته است و جناح راست با كناركشیدن رقیب اصلی خود شبی را راحت روی بالش گذاشته، می‌توان آرزو كرد كه ای كاش كریزمای خاتمی در وجود میرحسین بود و عدم علاقه‌اش به‌قدرت اندكی به كروبی به ارث رسیده بود.



هیچ نظری موجود نیست:

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats