۱۳۸۷ مهر ۱۷, چهارشنبه

ناگفته‌هایی از سریال روز حسرت!

معلوم بود كه سریالی كه قرار است امسال علما و فصحا  آن را بنوازند، سریال روز حسرت است. این سریال با واردكردن ماجرای دیدن برزخ و بهشت و جهنم، خوراك كافی را برای بحث دیگران درباره سریال فراهم آورده بود. سال پیش هم بیشترین بحث‌های دینی در مورد سریال سیروس مقدم با نام اغما بود كه با به تصویركشیدن شیطان در جسم یك انسان نیكوكار علما را دچار حیرت كرده بود.
اما شدت تغییرات در سریال روز حسرت به‌قدری زیاد بود كه صدای همه بینندگان این سریال را درآورد. قسمت آخر سریال با تاخیری چندروزه و بعد از ماه رمضان پخش شد تا كنجكاوی مردم را درباره علت این تاخیر كاملا تحريك كند. این تغییرات در قسمت پایانی همه چیز را به‌هم ریخت. مثلا طبق قراین قرار بوده مه لقا - مادر فريده - فرزند زن دوم یا صیغه ای حاج علی‌اكبر باشد كه قرینه‌ای سلف برای فرزندش فريده تلقی شود كه او هم مثل مادرش به عنوان همسر دوم انتخاب شده. علت اینكه حاج علی‌اكبر راضی نشد سرنوشت اموالش را به دست همسرش بسپارد هم به این ترتیب معنا پیدا می‌كرد. همچنانكه آوارگی زن دوم یعنی مه‌لقا هم علتی می‌یافت. اما در قسمت آخر ناگهان سروكله یك شوهر به نام قاسم پیدا شد – كه دركنار نام علی‌اكبر فقط اسم كربلا را كم داشت! – و كار به‌جایی رسید كه اسم فرزند فریده و مسعود را گذاشتند " علی اكبر"!
تغییر دیگر زیرماشین رفتن مسعود و تحول مضحك ناگهانی او بود. درواقع قبلا قرار بود طبق آنچه كه در نشریات چاپ شده بود، فریده زیر ماشین برود و نه مسعود! اما در نهایت گربه عابد شد و كسی كه با تنفر از همسرش نقشه قتل او را كشیده بود، ناگهان فرشته نجاتش شد!
اما ظاهرا این تغییرات هم مسئولین صداوسیما، وزارت اطلاعات، ارشاد و... را راضی نكرده بود تا آبروریزی آخر سریال شكل بگیرد كه همان صداگذاری مجدد و اضافه كردن یك دیالوگ بود: مسعود روی تخت سابق همسر فلجش دراز كشیده و حركت دوربین روی دست‌هایش نشان می‌دهد او هم فلج شده و قرار است قرینه روزگار سیاهی باشد كه خودش برسر معشومه آورد. اما ناگهان در حالی‌كه دوربین در فضای اتاق حركت می‌كند و همسر فعلیش فریده روی تخت درازكشیده و لبانش بی‌حركت است، این جمله را می‌شنویم:" مسعود، آزمایشها نشان میدهند كه دو ، سه هفته دیگر تو خوب خواهی شد! " و به این ترتیب شاه بیت ندانم كاریها در صداوسیما كامل می‌شود. این دیالوگ كوتاه كه حتی بعد از تصویربرداری به سریال اضافه شده، نشان میدهد سریال‌های ماه رمضان حتی در لحظه پخش هم از دخالت مسئولین و تغييرات تحميلي درامان نیستند و باید حتما با دلرحمی نسبت به جوانی كه "بدمن" سریال است، به پایان برسد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

خانم یا آقای"با اجازه"
خنده دار نیست دم از سانسور و اعمال نظر می زنی و خودت نظر من را وقتی تایید(منتشر) می کنی که مطلب جدید می نویسی؟! واقعا خلایق هرچه لایق! امثال تو هم دستش برسد لنگه ی حکومتش می شود -و حتی ترسوتر!

نگارنده گفت...

نگار عزيز از تاخير عذر می‌خواهم. نظر شما برای من بسيار ارزشمنده. مثل دوستان ديگر می‌توانيد ايميل تان را برای تعامل بيشتر بگذاريد. باز هم تشكر.

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats