۱۳۸۷ مرداد ۴, جمعه

فرم جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار توزیع شد: یك حركت غیركارشناسی دیگر از بی‌نظم‌ترین دولت تاریخ!

اگر این روزها سری به پست محله‌تان زده باشید احتمالا با مردمی روبرو شده‌اید كه از سروكول هم بالا می‌روند تا فرم جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای كشور (فرم یك- پرسشنامه اطلاعات افراد خانوار) را هرچه زودتر بگیرند تا پرش كنند و زودتر یارانه‌شان را از دولت بگیرند! در خبرها آمده بود همان ساعت‌های اول توزیع فرم، پست‌خانه‌ها فرم تمام كرده‌اند و به مردم قول داده‌اند از فردا فرم جدید بیاورند! مردم شریف البته نمی‌دانند با چه سرعتی بعد از قطع شدن یارانه‌ها بلافاصله قیمت‌ها چند برابر خواهد شدو...

اما این فرم چگونه فرمی‌ست؟ در درجه اول برگه A3 بزرگی را می‌بینید كه به وحشت‌تان می‌اندازد از بس بزرگ است و بی‌قواره... این فرم‌ 26 ستون دارد كه غیر از ستون ردیف بقیه‌شان را باید پر كنید. اطلاعات فرم كه هدف از توزیع آن هیچ جایش ذكر نشده و مبهم است، غالبا تكراری است و در دست خود دولت. مثلا شهرداری كه برای هر خانه‌ای هرساله به شكلی دقیق قبض عوارض می‌فرستد، خودش می‌داند خانه به چه كسی تعلق دارد و چه ارزشی دارد. پرونده دارایی هر شخصی كه مالیات می‌دهد هم از طریق وزارت دارایی به راحتی قابل دسترسی است. تا آنجا كه نگارنده اطلاع دارد، ایران اولین كشوری است كه دولتش به جای مراجعه به سازمان‌های زیرنظرش از خود مردم می‌خواهد اطلاعات اقتصادی بدهند. در همه جای دنیا این فرم‌ها توسط خود دولت و براساس پرونده‌هایی كه سازمان‌های مختلف از افراد در اختیار دارند پر می‌شوند تا بعد مردم به پنهان‌كاری و دروغ‌گویی متهم نشوند. احتمالا پاسخ احمدی‌نژاد این خواهد بود كه " خوب، آن كشورها حتما مثل ما مردم صادق و متقی و متدینی ندارند! " اما راستش را بخواهید، تنها دلیل این مزاحمت برای مردم، باز هم نمایش است؛ نمایش برای انتخابات آینده و این‌كه مردم وقتی در اداره پست صف ایستاده‌اند تا مدارك‌شان با چیزهایی كه پركرده‌اند به طرز تحقیرآمیزی كنترل شود، یادشان بماند دولت مهرورز چقدر برای‌شان زحمت كشیده است. ظاهرا مركز آمار ایران با توزیع فرم‌ها به دلیل بیهوده بودن اطلاعاتش مخالف بوده و در لحظه آخر طبق معمول با تهدید حاضر به همكاری شده است.

اما به نظر می‌رسد فرمهاى طرح جمع آورى اطلاعات اقتصادى کشور که طبق معمول غیرکارشناسى طراحى شده، مغرضانه و با بدبینى تهیه شده باشد. نمونه‌اش ستون درآمد است: از یک طرف درآمد ناخالص یعنی دریافتى بدون کسورات باید ارائه شود و از طرف دیگر جایى برای کسورات در نظر گرفته نشده. به این ترتیب کارمندى با درآمد ناخالص ششصدهزار تومان که سیصدهزار تومان از درآمدش بابت مالیات، کسور بازنشستگى، بیمه هاى درمانی و عمر، صندوق بازنشستگى و ... کسر می شود، با فردی که این كسورات را پرداخت نمی‌كند و ششصدهزار تومان درآمد ناخالص دارد، یکى گرفته شده. لابد به هردو یارانه‌یكسانی تعلق می‌گیرد یا با واقع‌بینی هیچ یارانه‌اى تعلق نمى‌گیرد! به این می‌گویند عدالت‌محوری!

نكته بامزه دیگر فرم پرسشنامه اطلاعات افراد خانوار، مثالی است كه در پشت صفحه آمده است: خانواده‌ای ساكن ابهر اجاره‌نشین هستند، اما مادر خانواده كه شغلش خانه‌دار ذكر شده برای خودش خانه‌ای جداگانه دارد. از آن جالب‌تر این‌كه خانم درآمدی یك میلیون ریالی – لابد مشروع دیگر! – به طور ماهیانه هم دارد. پیامش این‌كه: " مردم، مثل این خانواده شهرستانی صادق باشید!

هیچ نظری موجود نیست:

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats