۱۳۸۷ تیر ۶, پنجشنبه

احمدرضا بهارلو، يك مجری آنتی پاتيك

اگر يادتان باشد، ايام انقلاب پدران مان راديويی دم گوششان بود كه موج بی ب سی را مي گرفت و اخباری را درباره وقايع انقلاب می‌گفت كه شنيدنش جای ديگری ممكن نبود. اخيرا در مقااله ای خواندم كه بی بی س در چند انقلاب جهان نقشی مردمي داشته است كه هرچند اظهارنظری مشكوك بود، به نقش برجسته اين شبكه خبری انگليسی اشاره داشت. راديو بی بی سی را هنوز هم پدران ما گوش می دهند اما نسل جديد ترجيح مي دهند راديو آمريكا گوش كنند و شبكه تلويزوني آن را ببينند. به طوري كه حالا ديگر صداي آمريكا يا "وي او اي" شده است بخشي از زندگي ما. ظاهرا اين شبكه تلويزيوني قسمت زيادي از بودجه كنگره آمريكا براي رشد دموكراسي در ايران را كه هرساله اختصاص داده مي شود، مي خورد. يادم هست يك بار اكبر گنجي در برنامه ميزگردي با شما با لحني تند به اين نكته اشاره كرد كه " ما به هيچ وجه حاضر به استفاده از بودجه كنگره آمريكا نيستيم..." كه بيژن فرهودي وسط حرفش پريد و گفت كه " اگر آن بودجه نبود حالا شما اين امكان را نداشتيد كه با ما حرف بزنيد! " به هردليل و با هر شرايط صداي آمريكا بخشي از زندگي ما شده است و هرروز ساعت هشت شب بدون ديدن خبرها و نظرها انگار چيزي كم داريم. اين نكته سبب شده تندي هايش را هم بپذيريم و لحن گاه تحقيرآميزش را ناديده بگيريم. لحن برنامه هاي صداي امريكا گاه به قدري تند و بي منطق مي شود كه مي شود آن را روزنامه كيهاني خواند:يك روزنامه كيهان شيك و مدرن! نگاه كنيد كه وقتي با كساني از داخل ايران صحبت مي شود كه به قول اطلاعاتي ها لحن برانداز ندارند و با سياست هاي آمريكا مخالفند چه موضع تندي در برنامه اي مثل تفسيرخبر با مجري مثلا منطقيش هوشنگ چالنگي در برابر حرف هاي مهمان برنامه گرفته مي شود. يادتان باشد شب قبل از انتخابات مجلس هشتم كه مسعود بهنود مهمان برنامه ميزگردي با شما بودو طبق معمول به اين نكته اشاره كرد كه هر ايراني بايد پاي صندوق هاي راي برود و اينكه " تنها جايي كه در كشوري مثل ايران مردم مي توانند حرف شان را بزنند صندوق هاي راي هستند "، احمرضا بهارلو به شدت عصبي و نگران شده بود و چهره اش داد مي زد از دعوت كردن بهنود به شدت پشيمان است.
گاهي كساني كه با صداي آمريكا تماس مي گيرند به اشتباه از لحن بد و تحقيرآميز بعضي از مجريانش به عنوان هموطنان دور از وطن انتقاد مي كنند. در حالي كه مجران صداي آمريكا ايراني محسوب نمي شوند. آنها به سادگي آمريكايي هايي هستند كه به زبان فارسي صحبت مي كنند و طبعا مثل هر شهروند ديگري در درجه اول و طبق سوگندي كه ياد كرده اند در هر كاري اول منافع كشور متبوعشان را در نظر مي گيرند. از اين نظر حتي فرد تندرويي مثل عليرضا نوري زاده لحن مناسب تر و منطقي تري نسبت به آدمهاي صداي آمريكا دارد و مي بينيم كه از خاتمي و آدم هاي فرهيخته كشور با احترام ياد مي كند. اما در اينجا از مجموعه صداي آمريكا در اينجا فقط مي خواهم به ميزگردي با شما و به طور مشخص مجري آن احمدرضا بهارلو بپردازم كه به قول سينمايي ها نمونه اي "گل درشت" از رفتار و سياست صداي آمريكاست. او كسي است كه مخاطبان فارسي زبانش را مسخره مي كند و ايراني ها مقيم وطن لااقل در وضعيت كنوني برايش افرادي مزاحم و سطح پايين هستند. اگر دقت كنيد كسي را كه در تلفن با لحن مسخره اي از نيروي انتظامي و دولت حرف مي زند – نه اينكه آنها مضحك نباشند- پروبال مي دهد و با قهقهه خنده تاييدش مي كند. اما كساني را كه با لحني جدي و حتي علمي مي خواهند از وضعيت داخلي كشور بگويند مامور رژيم و مي خواند و با لحن توهين آميزي درباره شان مي گويد" اين هم از خودشان بود." بارها ديده ايم با تحقيرآميزترين شكل ممكن حرف مخاطبان را قطع كرده است و حتي يك بار كه فردي از اين حركتش انتقاد كرد و او را "كمي عصبي" خواند هم حرفش را قطع كرد و با لحن عصبي گفت كه اصلا عصبي نيست! به طوركلي مي توان بهارلو را يك مجري كاملا آنتي پاتيك خواند؛ فردي كه به هيچ وجه قادر نيست چهره اي سمپاتيك از خود بروز دهد و با وجود خوش پوش بودنش بيننده را از خود مي راند. به همين دليل ميزگردي با شما به يك معضل براي مخاطبان تبديل شده؛ برنامه اي كه دوست داريم حرف هاي مهمانانش را بشنويم و از طرفي به دليل حضور بهارلو در آن معذبيم و احساس بدي داريم. اين نكته سبب مي شود حس خوبي به صداي آمريكا نداشته باشيم و برنامه فوق العاده اي مثل شباهنگ را – با يك محري فوق الهاده به نام لونا شاد كه بازيگر فيلم فرياد مورچه ها به كارگرداني محسن مخملباف هم بوده – هم تحت تاثير قرار دهد.وقتي بيننده اي با ديدن چهره بهارلو كانال تلويزيونش را تغيير مي دهد متاسفانه برنامه شباهنگ و گزارشهاي بهنام ناطقي با ترجمه هاي درجه يكش از اسم فيلمها را هم از دست مي دهد. اين يك اصل رسانه اي ست. مطمئنم احمد بهارلو با خواندن اين نوشته باز هم خواهد گفت " اين هم از خودشان است". شايد هم من اشتباه مي كنم و او آدم سمپاتيكي است. نظر شما چيست؟

۱۷ نظر:

Alireza گفت...

khodayish eno man 4 saal pish goftam, he is simply bad!

ناشناس گفت...

اين يارو اول بره صنار انگليسی يادبگيره بعد بياد مسخره کنه که خودش سرتا پا مسخره اس.بعد از جريان درگيری اخير قايقهای سپاه با ناوهای آمريکايی اين يارو اومد با يکی از فرمانه های ناو ها حرف بزنه، نميدونين چه مضحکه براه انداخت. حتی نميتونست "آنان" را به انگليسی تلفظ کنه. فيلمش تو يو تيوب هست. مردک ميگفت : themsvels!!!!

ناشناس گفت...

با شما موافقم !
موجود غیر قابل تحملی است که از آنطرف بام افتاده.از طرفی وقتی یک ملکه زیبائی سابق را دعوت می کند فرصت بوسیدن این دختر را از دست نمیدهد و از طرف دیگر وقتی از کثافتکاری های جنسی مسئولین می شنود قیاف ایی متاث و بس مصنوعی به خود می گیرد.

ناشناس گفت...

شما که قربان شکل ماهتان نمی روم ( تا وقتیکه رویتان را ببینم ) ، عزیز جان ، روی کیهانیان و کیهان روشان را سفید کرده ای با گفتن این جمله که :
" در حالي كه مجران (مجریان) صداي آمريكا ايراني محسوب نمي شوند."
چه کسی گفته است که آنها ایرانی محسوب نمی شوند؟ برادر جان شما مثل اینکه هنوز نمی دانی بسیاری از کشورهای جهان حق تابعیت دوگانه را برای شهروندانشان پذیرفته اند . حتی جمهوری اسلامی نیز با پذیرش گذرنامه های ایرانیانی که بیشتر اوقات یک طرفه مهر می خورد ، به تلویح ، تابعیت دوگانه را پذیرفته است - حال کاری به این نداریم که مجریان اصلی صدای آمریکا هم زاده ایران زمین هستند ، و هم فارسی صحبت می کنند و هم اینکه مسایل ایران جز دغدغه های حرفه ایشان است. به نظر شما ، آیا اگر در این سرزمین ، نظام حکومتیی حاکم بود که حقوق شهروندی این افراد را به رسمیت می شناخت و اینها می توانستند در همین سرزمین آبا و اجدادیشان به زندگی ادامه دهند ، آیا باز هم آنها را غیر ایرانی می خواندید؟

ناشناس گفت...

man kamelan ba shoma movafegham va fekr mikonam jamshid Chalangi va hatta Bijan Farhoodi ham daste kami az baharloo nadarand

mehrnoosh

ناشناس گفت...

از آنتی پاتیک هم یک چیزی اون طرف تره این بهارلو.فرصت طلب ،بی ادب، بیگانه پرست و به تمام معنا مزخرف تر از این آدم تو صدای آمریکا وجودنداره

ناشناس گفت...

همين الان شاهد برنامه خبرها و نظرها بودم صحبت شما كاملا صحيح است خصوصصا در مورد بهارلو و لونا شاد

ناشناس گفت...

I totally agree.

ناشناس گفت...

از اینکه بدون تعصب نقد کردی ممنون ! ناراحتی (یا در بعضی موارد نفرت) ما از رفتار جمهوری اسلامی نباید باعث اعتماد کورکورانه ما به مخالفان نظام بشود(اشتباهی که در مورد شاه هم انجام دادیم).

ناشناس گفت...

لحن برنامه هاي صداي امريكا گاه به قدري تند و بي منطق مي شود كه مي شود آن را روزنامه كيهاني خواند:يك روزنامه كيهان شيك و مدرن!
کاملا درست است! و خوشحالم که می بینم سایر تماشاچی ها هم همین احساس را دارند.
کمتر اتفاق افتاده است که برنامه صدای امریکا - بخصوص بخش خبر آن - چیز جالب یا آموزنده ای داشته باشد. پیش داوری آنان بدیهی است و هیچگونه احساس نزدیکی با ما یا درک واقعیات زندگی ما را ندارند.
ممنون از تحلیل خیلی خوب شما

ناشناس گفت...

خیلی خوب نوشته‌ای. یه وبلاگ دیگه هم هست که نقد مشابهی به VOA نوشته. بخونش و لینک هم بده توی مطلبت

ناشناس گفت...

صدای امريكا در كل رسانه بسيار خوبی است و گردانندگان بسيار برجسته ای دارد.
بهارلو اين كاره نيست. 1- فارسی حرف زدن و خواندن را خوب نمی داند 2- سواد ندارد
3- با يك معيار درست و يكسان با بينندگان برخورد نمی كند.
به نظر من كار وفا مستقيم بسيار عالی است.

ناشناس گفت...

در زمینه های دیگری که پراکنده به آن پرداختی٬
خب٬ هر کس کم و بیش نظراتی دارد اما در این مورد بخصوص که گهگاه از آن شنیده ام نوشتی: ظاهرا اين شبكه تلويزيوني قسمت زيادي از بودجه كنگره آمريكا براي رشد دموكراسي در ايران را كه هرساله اختصاص داده مي شود، مي خورد. يادم هست يك بار اكبر گنجي در برنامه ميزگردي با شما با لحني تند به اين نكته اشاره كرد كه " ما به هيچ وجه حاضر به استفاده از بودجه كنگره آمريكا نيستيم..." كه بيژن فرهودي وسط حرفش پريد و گفت كه " اگر آن بودجه نبود حالا شما اين امكان را نداشتيد كه با ما حرف بزنيد! "
اگر ممکنه توضیح بده که کم و کیف این اتلاف هزینه در آن مجموعه به چه ترتیبی است یا میتواند باشد
اگر مطلعی..
مرسی

ناشناس گفت...

salam merci az nazaret. ba nazaratet ta hadi movafegam ama ino bedoon ta vagty dar dakhele kheshvar haemeh sedaha khafeh beshand. ma bayad ba har vasyleh sedamoono be mardom beresoonim. ma mytoonim entekhab konim va oun chyzi rou ke behtareh bebinim. merci nashenas

ناشناس گفت...

سلام موافقم باهاتون ادم مزخرفیه مرتیکه بی سواد بهارلورو میگم

ناشناس گفت...

اینهم ازپشتیبانی دروغین دولت فلشیستی نظامی وقلدرامریکا ازمردم دربدست گرفتن سرنوشت خودشون درایران.اون ازکودتای ننگین 28 مرداد واینهم ازبرسمیت شناختن دیکتاتوری که با دزدیدن رای مردم دوباره براریکه قدرت تکیه زده.خیانت امریکا تا به کی ادامه داره.دروغ وفریب تا به کی .حیله ونیرنگ تا به کی.آخه آمریکا که با پشتیبانی از احمدی نژادازپشت به ملت ایران خنجرزهرآگین خودشو واردکردبعدها چگونه ازاینهمه بی آبروئی می تونه بیرون بیاد.حالادیدیدکه مردم بدرستی امریکارودشمن اول خودشون میدونن.ای ننگ برسران دولت امریکا

ناشناس گفت...

من نظرم اینه که شما اگر توانستید ثابت کنید از جمهوری اسلامی تغذیه نمی شید من هم با یکی دو مورد از صحبت هاتون نه همشون موافق خواهم شد.

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats