۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

نشانه‌های بحران در نظام: شدت فرار سرمایه از کشور

نشانه بحران و وحشت دولت کودتا از مردم را می‌شود در فرار سرمایه ها از کشور دید. روزنامه فاینانشال تایمز در صفحه اول خود روز سوم اگوست از ملاقات مهم هیلاری کلینتون با وزیر امورخارجه سویس خبرداد. موضوع ملاقات درخواست امریکا از سویس برای افشای نام دارندگان حساب در بانک‌های سویسی است. بهانه این حرکت البته فعالیت‌های تروریستی است، اما چرا در این زمان که فرار سرمایه‌ها از ایران شدت گرفته، امریکا پی‌گیر حساب‌های بانکی شده؟
بعد از ماجرای حساب مجتبی خامنه‌ای در انگلستان به مبلغ 1.6 میلیون پوند، هفته قبل خبر فرار 18.5 میلیارد دلار از مرز ترکیه شاید عجیب‌ترین خبر اقتصادی جهان بود! مگر می‌شود این‌همه پول بی‌سروصدا از طریق یک کامیون باربری از کشور خارج شود و کسی خبردار نشود؟ اما نکته مهم‌تر این است که چه کسانی درحال خارج کردن سرمایه خود هستند؟ حتما آن‌ها جنبش سبز را خیلی جدی گرفته‌اند که این‌طور با عجله پول از کشور خارج می‌کنند. آن هم چه پولی: یک دهم بودجه کشوری مثل ایران که با کسری شدید بودجه مواجه است.
اگر یادتان باشد، شاه وقتی از مملکت رفت، نه دست به خزانه جواهرات زد و نه حساب‌های میلیارد دلاری را خالی کرد. اگر هم پولی داشت، در حساب شخصی خودش بود که مطمئن باشید از حساب شخص اول مملکت خیلی کمتر بود. نمی‌گویم شاه کم خورد و کم برد، اما هرچه بود هنگام رفتن خزانه کشور را خالی نکرد. اما این افرادی که از حالا به تکاپوی خارج کردن پول‌هایشان از کشور افتاده‌اند، باورکنید آسفالت خیابان‌ها را هم با خود خواهند برد!

هیچ نظری موجود نیست:

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats