۱۳۸۸ آذر ۴, چهارشنبه

آقای مایلی کهن، یادت می‌آید؟

اظهار آمادگی مایلی کهن برای پی‌گیری آزادی صفایی فراهانی را که دیدم، یاد سال‌های دور افتادم. سال‌های امجدیه و دهه 1360 که تازه لیگ فوتبال بعد از انقلاب راه افتاده بود. و سال‌های قهرمانی بی‌چون و چرای پرسپولیس که علی پروین را داخل زمین داشت و مهراب شاهرخی را روی نیمکت. مایلی‌کهن آن زمان به شوت‌ها و سانترهایش با کات بیرون پا معروف بود. از اولین بازیکنانی بود که در آن سال‌های دور از چنین ضربه‌هایی که تازه در اروپا مد شده بودند، استفاده می‌کرد. همچنین از اولین بازیکنانی بود که می‌توانست از روی نقطه کرنر با یک شوت پیچشی دروازه را باز کند. آن ایام به عشق مایلی کهن جمعه‌ها می رفتیم زمین خاکی تا شوت‌های او را تقلید کنیم. اما نمی‌شد که نمی‌شد!
اما محمد مایلی - فقط علی آقا حق داشت این‌جور صدایش کند- فقط این نبود. سیستم پرسپولیس 2-4-4 بود و وسط زمین مایلی‌کهن و ضیاء عربشاهی از اول تا آخر بازی می‌دویدند. نه مثل حالا که فقط پول بگیرند و راه بروند! مایلی‌کهن پاها و اندام لاغری داشت که از دور قابل تشخیصش می کرد. معروف بود که با محراب اختلاف دارد. اما همیشه می‌گفت:"اختلاف ما مال بیرون زمین است. داخل زمین اباهم ختلافی نداریم." یکی از بااخلاق‌ترین و سربه‌زیرترین بازکنان آن سال‌ها بود- و حالا که فکر می کنم می‌بینم آن‌زمان همه انگار خوب بودند! یک بار در رختکن علی‌آقا به او و محمد پنجعلی که دیر آمده بودند،‌ گفته بود:" نماز جمعه‌تان را بروید، اما نباید دیر کنید!" و آن‌دو فقط گفته بودند:"چشم علی‌آقا!" تنها بی‌اخلاقی مایلی‌کهن در آن سال‌های زیبای امجدیه، وقتی بود که یک پرسپولیسی وقتی مایلی‌کهن برای برداشتن توپ کنار سیم توری آمده بود، گفته بود: "آهای ساواکی!" و او هم توپ را ول کرده بود و به‌طرف تماشاگر بخت‌برگشته هجوم آورده بود که با وساطت علی‌آقا موضوع ختم به‌خیر شد.
حالا بعد از سال‌ها وقتی می‌بینم آن آدم سربه زیر دوست‌داشتنی ناخواسته وارد بازی دیگران می‌شود و همه را یک ‌جا می‌کوبد، ناراحت می شوم. مایلی‌کهنی که ما آن‌زمان‌ها دوستش داشتیم. حالا با حرف‌های جوانمردانه مایلی‌کهن درباره آزاد کردن صفایی فراهانی به یاد آن‌روزها افتادم...

۳ نظر:

ناشناس گفت...

خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند

ناشناس گفت...

سلام،

البته من سن و سالی ندارم که آن سالهای فوتبال ایران و آن اعجازهای آقای مایلی کهن را یاد داشته باشم و البته مثل شما پرسپولیسی هم نیستم که با این آب و تاب از کات داخل پاهای اروپای و 90 دقیقه دویدنهای ایشون صحبت کنم ولی چند نکته در مورد اقای مایکلی کهن از زبان خودش شنیدم که سر به زیر بودن این آقا رو رد می کنه

1- ایشون بعد از بازی آبان 58 که بازی نیمه کاره رها شد ایشان که هم زمان با بازی کردن در پرسپولیس سمتی هم در فدراسیون فوتبال داشتند رای کمیته انظباتی آن زمان که بازی را 3 بر 0 به نفع استقلال اعلام می کرد با توجه به فرمایشی از امام خمینی!! رد کرد که البته بعدها همان رای تایید و اجرا شد.

2- با اینکه ایشون بعد از اتفاقاتی که براشون در جریان بازیهای مقدماتی جام جهانی 98 افتاد (که البته با تمام انتقاداتی که به ایشون دارم و داشتم اون رفتار مردم با ایشون رو درست نمی دونستم) به هیچ عنوان جنجال و هیاهو نکردند ولی در سالهای اخیر شدیدا با پیروی از رئیس جمهور منتخبشون اقدام به پرونده سازی و جوسازی و تهمت زدن به دیگران (به خصوص که استقلالی باشه) میزنند و البته با وجود اینکه تمام این اتهامات رد میشه هیچ برخوردی (حتی یک توبیخ کوچک) برای ایشون اتفاق نمی افته که البته عجیب نیست

در نهایت با وجود این سابقه ذهنی که من از ایشون دارم این عمل هر چند کوچک برای آقای صفایی فرهانی کاملا دور از ذهن بود و امیدوارم آقای مایلی کهن به آن مایلی کهنی که در ذهن شماست نزدیکتر شود.

ناشناس گفت...

مایلی کهن رفیق فابریک ا.ن وقتی از صفایی فراهانی حمایت میکنه هیچ مفهومی جز یه فیلم احمقانه برای روشنفکر نشون دادن خودش نداره. ارزش صفایی خیلی بالاتر از اونه که یکی مثل مایلی بخواد براش طومار جمع کنه. اونی هم که بهش گفته ساواکی منظورش از ساواک وزارت اطلاعات بوده مایلی هم چون لو رفته بهش حمله کرده. اون موقع که با دستمال کشی ا.ن و علی آبادی شد مربی تیم ملی چطور فقط به امسال صفایی فحش میداد؟

بايگانی وبلاگ

Free Blog CounterFMN
Free counter and web stats